سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وکیل پایه یک دادگستری/مشاورحقوقی معتبر تهران

در نوشته وکیل پایه یک زن در بیان مجازات جعل اسناد قصد داریم تا در رابطه با مجازات های در نظر گرفته شده توسط قانون گذار در قانون جمهوری اسلامی ایران در رابطه با جعل اسناد بپردازیم و این قوانین را از زبان وکیل پایه یک برای شما عزیزان مطرح کنیم. همچنین در این نوشته سعی شده است تا مطالب به نحوی بیان شود که فهم و درک آن برای تمامی افراد جامعه ساده و قابل فهم باشد تا هر فردی با هر سطح از دانش حقوقی بتواند پاسخ سوالات خود را در رابطه با موضوع مجازات جعل اسناد ، بیابد.

وکیل پایه یک زن در بیان مجازات جعل اسناد

 

جعل سند چیست ؟

وکیل دادگستری تهران می گوید : ” جعل کردن در لغت از جمله به معنای دگرگون کردن ، منقلب نمودن ، گردانیدن ، قرار دادن و ایجاد کردن آمده است . ” اصطلاح جعل کردن در آیین دادرسی مدنی تعریف نشده است ولی در حقوق کیفری به جعل مادی و جعل معنوی ( یا جعل مفادی ) اشاره شده است    .

جرم جعل در بیان ساده تر به ساختن یا تغییر شکل دادن سند ( همانند سند ملک استیجاری ) ، نوشته ، مهر یا موارد دیگری از این دست اشاره دارد به شکلی که باعث زیان رسیدن به فرد دیگر شده و جایگزین نمونه ی اصلی سند ، نوشته ، مهر یا غیره گردد .

در مباحث حقوقی ، از جعل به عنوان جرائمی که علیه آسایش عمومی وجود دارد ، یاد می شود . زیرا جعل یک جریان غیر واقعی را واقعی نشان می دهد که این مسئله موجب از میان رفتن اعتماد مردم به یکدیگر می شود و در نتیجه به آسایش عمومی خدشه وارد می کند .

 

مجموعه ی آسایش گستران برای شما عزیزان امکان مشاوره های حضوری رایگان را فراهم آورده است . با تماس با آسایش گستران

می توانید از ما وقت مشاوره ی رایگان دریافت نمایید .

انواع جعل

  • ساختن مهر یا تمبر و یا تغییر دادن آن
  • امضا به جای شخصی دیگر بر روی یک سند یا نوشته
  • ایجاد علامت هایی شبیه به علامت های دولتی همانند علامت سیب سلامت بر روی کالا ها به جهت تقلب
  • ساختن یک سند یا نوشته و یا تغییر دادن آن .

 

طرح دعوی جعل سند

وکیل حقوقی تهران اذعان می دارد ، هر شخصی که سند جعلی ضد او ابراز شده باشد و بخواهد اعتراضی نسبت به اصالت آن سند بنماید ، می تواند این اعتراض را بر پایه ی ادعای جعل مطرح کند . خوب است بدانید که ادعای جعل هم نسبت به اسناد رسمی و هم نسبت به اسناد عادی صورت می گیرد پس طرح ادعای جعل سند برای هر دو امکان پذیر است .

شخصی که سند علیه او ابراز شده است ، با استناد به قانون ادعا می نماید که یکی از اموری که در دسته بندی جعل مادی یا جعل معنوی وجود دارد ، رخ داده است .

البته بهتر است بدانید که اعتراض به اصالت سند بر پایه ی ادعای جعل می بایستی با همان اصطلاح جعل در تنظیم شود تا مورد بررسی قرار گیرد . ذکر این نکته الزامی است که هرگاه شخص مدعی جعل سند ، تنها بخشی از سند را جعلی بداند می بایستی آن را در دادخواست خود ذکر کرده و به دادگاه اعلام نماید .

وکیل پایه یک زن در بیان مجازات جعل اسناد

انواع دعاوی جعل

دعاوی جعل را به سه بخش کلی دعاوی حقوقی جعل و دعاوی کیفری جعل و همچنین ادعای جعل تبعی تقسیم کرده و درباره ی هر کدام مختصر توضیحی آورده ایم .

1.     دعوای حقوقی جعل

هر وقت فردی متوجه جعلی بودن یک سند یا بخشی از یک سند شود و تمایلی به شکایت کیفری نداشته باشد ، می تواند علیه شخصی که سند را در بر دارد ، دعوای جعل را مطرح کرده و با به اثبات رسانیدن جعلیت سند ، حکم جعل بودن سند را از دادگاه بگیرد و از نگرانی هایی که بابت جعلی بودن سند داشته است راحت شود . به این روش از طرح دعاوی جعل ، دعوای اصلی جعل نیز گفته می شود چرا که تنها یک دعوا بیان می شود که در آن صدور حکم اعلام جعلیت سند از مرجع قضایی خواسته می شود . همچنین احکام و آثاری که اینگونه دعاوی به همراه دارد مشمول قواعد عام می باشد .

2.     دعوای کیفری جعل

در مقررات کیفری ، برای جعل چه از نوع مادی باشد و چه از نوع معنوی ، مجازات تعیین شده است ، در نتیجه جعل یک جرم است . وکیل کیفری تهران می گوید ، قاعدتا تعقیب جرائم بر عهده ی دادسرا و قائم مقام او می باشد که با شکایت و طرح دعوی فرد شاکی شروع شده و طبق آیین دادرسی کیفری در مرجع کیفری به آن رسیدگی شده و مورد بررسی قرار می گیرد . بدین صورت اگر شخصی مدعی باشد که سندی جعل شده است که به ضرر او می باشد و این ادعا را به شکایت کیفری برساند ، و یا دادسرا با اطلاع از ارتکاب جعل ، فردی جاعل را مورد تعقیب و پیگرد کیفری قرار دهد ، رسیدگی و بررسی ها برای جعلیت سند یا اصالت سند در مرجع کیفری با استناد به قانون آیین دادرسی کیفری صورت می پذیرد .

3.     ادعای جعل تبعی

هر زمان که در جریان دادرسی ، توسط یکی از طرفین سندی رسمی یا عادی ارائه شود و شخص مقابل برای دفاع از خود در مقابل این سند ، دعاوی اصالت سند یا جعلیت سند را به میان کشد و ادعای جعل نماید را ادعای جعل تبعی می گویند . چراکه هم در قضیه ی رسیدگی به دعوای اول مطرح شده است و هم ” وجود آن تابع وجود دعوای اصلی است . ” .

 

شما می توانید هر نوع پرسش مربوط به جعل سند ، امضا و مدارک دیگر را در قسمت نظرات همین پست از ما بپرسید تا در اسرع وقت وکلای مجرب مجموعه آسایش گستران به شما پاسخ مناسب دهند .