سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وکیل پایه یک دادگستری/مشاورحقوقی معتبر تهران

 

در مطلب وکیل پایه یک گیشا و مباحث اهدای جنین می خواهیم تا در خصوص قوانین و مقرراتی به بحث بپردازیم که در رابطه با اهدای جنین به تصویب رسیده است. مجلس شورای اسلامی نیز برای کمک به تسهیل انجام امور اهدای جنین برخی قوانین را در سال 1382 وضع نمود که در ادامه این مطلب قصد داریم در رابطه با این قوانین نیز به صحبت بپردازیم. اما در سال های اولیه ای که علم اهدای جنین وارد کشورمان شد برخی مخالف انجام آن و برخی دیگر موافق انجام این چنین اموری بودند که در آخر با کمک نمایندگان مجلس این روش فرزند آوری به رسمیت و قانونی شناخته شد.

وکیل پایه یک گیشا و مباحث اهدای جنین

تولید مثل مصنوعی

تولید مثل مصنوعی بر دو پایه ی باروری پزشکی و شبیه سازی انجام می شود . در باروری پزشکی ، از سلول های جنسی استفاده  می گردد و در شبیه سازی از سلول های جسمی بهره برداری می شود . در روش باروری پزشکی ممکن است از سلول های جنسی زن و شوهر استفاده شود و یا ممکن است به دلیل وجود مشکلات در اسپرم ، تخمک و یا رحم ، از فرد سومی کمک گرفته شود    .

در نتیجه اهدای جنین یک روش درمانی نوین برای ناباروری است که در طی آن ، تخمک و اسپرم از زن و مرد گرفته شده و در آزمایشگاه در کنار یکدیگر قرار میگیرد و پس از لقاح به رحم فرد منتقل می شود .

 

تلقیح مصنوعی

در تلقیح مصنوعی ، یک زن بدون اینکه رابطه ی جنسی داشته باشد و با کسی مقاربت نماید ، توسط وسایل و لوازم در آزمایشگاه و توسط روش های علمی باردار می شود . این روش با اهدای جنین و تولید مثل مصنوعی متفاوت است و نباید با آن اشتباه گرفته شود .

 شما می توانید برای مشاوره ی رایگان با آسایش گستران تماس گرفته و یک قرار ملاقات تنظیم نمایید .

قانون اهدای جنین

با استناد به قانون اهداء جنین ، تمامی مراکز تخصصی درمان ناباروری صلاحیتدار با رعایت ضوابط شرعی و شرایط درج شده در این قانون مجاز هستند نسبت به انتقال جنین هایی که از تلقیح خارج از رحم زوج های قانونی و شرعی بعد از موافقت نامه ی کتبی زن و شوهر صاحب جنین که پس از ازدواج و توسط اقدامات و علم پزشکی ناباروری آن ها به اثبات رسیده است ، اقدام کنند .

وکیل پایه یک گیشا و مباحث اهدای جنین

وکیل خانواده می گوید : مشخصا زوج هایی که می خواهند جنین خود را اهدا بنمایند ، می بایست موافقت و رضایت نامه ی خود را به شکل کتبی تنظیم نمایند . البته آیین اجرایی در ماده 2 اینگونه می گوید که علاوه بر این موارد نیاز می باشد تا افراد از ” سلامت متعارف جسمی و روانی و ضریب هوشی مناسب ” برخوردار بوده ، و عدم اعتیاد به مواد اعتیادآور و روان‌گردان و مبتلا نبودن به بیماری‌های صعب‌العلاج نظیر ایدز، هپاتیت و … ” در آن ها مشاهده گردد .

 

شرایط دریافت جنین اهدایی

بعد از آن که زوج ها جنین خود را به مراکز معتبر اهدا نمودند ، این مراکز به صورت قانونی جنین را به زوج های نا بارور می دهد . البته وکیل پایه یک خانواده می گوید که می بایست زوجی که می خواهند جنین را دریافت نمایند دارای شرایط زیر باشند :

  • زن و شوهر با توجه به گواهی های پزشکی ، قابلیت بچه دار شدن را نداشته باشند و زن مستعد دریافت جنین باشد .
  • زن و شوهر از صلاحیت اخلاقی برخوردار باشند .
  • هیچ کدام از زن و شوهر محجور ( یعنی سفیه یا مجنون یا صغیر [ به سن رشد رسیده باشد ] ) نباشد .
  • نه زن و نه شوهر نباید دارای بیماری های صعب العلاج باشند .
  • زوجین می بایستی عاری از هرگونه اعتیاد به مواد مخدر باشند .
  • زن و شوهر حتما باید دارای تابعیت جمهوری اسلامی ایران باشند .

 

وظایف دریافت کنندگان جنین در قبال جنین

با استناد به ماده ی سوم قانون اهداء جنین ، وظایف و تکالیف دریافت کنندگان جنین در تمامی موارد ( از قبیل نگهداری ، تربیت ، نفقه و .. ) همانند تکالیف و وظایف فرزند و پدر و مادر است و با آن تفاوتی ندارد .

 

جنین وارث چه کسی است ؟

قانون گذار در رابطه با ارث و نسب جنین مسئله ای را به میان نیاورده و گویی سکوت اختیار کرده است . البته این موضوع به عالم فقه نیز رسیده است و برخی نظراتی را اذعان نموده اند :

  • بعضی از فقها و عالمان دینی می گویند که به پیروی از نظریه سنتی ، رابطه ی مادر و پدری با فرزند فقط با اهداکنندگان برقرار است و نطفه برای هر شخصی که باشد ، آن ها پدر و مادر جنین یا کودک هستند . در نتیجه رابطه ی وراثت ، حضانت و ارث و مابقی مسائل میان آنان برقرار است .
  • ” دومین نظر قائل به این است که ملاک نسب هم مالکیت بر جنین و هم زایمان است و بر این اساس وراثت و… بین صاحبان جنین و زن صاحب رحم از یکسو و طفل از سوی دیگر برقرار است . “

در این زمینه اختلاف نظرات متفاوتی وجود دارد که از بیان آن ها خودداری می ورزیم . اما می بایست بدانید در شرایط عادی که هیچگونه ادعای مخالفی وجود ندارد ، زوجی که طفل را به دنیا می آورد و برای او شناسنامه می گیرد طبق برخی اصول حقوقی همانند اماره فراش و همچنین طبق عرف پدر و مادر فرزند محسوب شده و تمامی وظایف و تکالیف میان آن ها برقرار و پایدار است .

 

محرمانه بودن اهدا

بر اساس تبصره ای که در ماده ی 6 آیین نامه اجرایی در قانون نحوه اهدا جنین به زوجین نابارور مصوب 1383 آمده است ، هرگونه اطلاعاتی که مربوط به جنین های اهدایی باشد ، جزئی از اطلاعات سری خواهد بود که نباید فاش گردد . با توجه به این نکته ، مراکز مجاز تخصصی درمان ناباروری موظف به حفظ و نگهداری اطلاعات با دقت کامل می باشند و هرگز اجازه ی افشای آن را ندارند . در این رابطه در قانون مجازات اینگونه آورده شده است که انتشار و یا افشای هرگونه سند محرمانه و سری دولتی ، مجازاتی برابر با 2 تا 10 سال حبس به همراه دارد .

 

می توانید سوالات خود را به صورت تلفنی یا از طریق کامنت گذاشتن در سایت اصلی آسایش گستران با ما در میان گذشاته و مشاوره ی رایگان بگیرید .