سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وکیل پایه یک دادگستری/مشاورحقوقی معتبر تهران

در نوشته وکیل پایه یک زن در تشریح داوری در دعاوی می خواهیم تا در رابطه با قوانین و مقرراتی صحبت کنیم که این اجازه را به یک فرد می دهد تا به عنوان داور بتواند به قضاوت بپردازد و میان طرفین دعوا صلح بر قرار سازد. بر همین اساس می توان متوجه شد که هر فردی نمی تواند به داوری بپردازد و نیاز است تا برخی از خصوصیت ها را داشته باشد که در ادامه از زبان وکیل پایه یک قصد داریم به توضیح و بیان دقیق این خصوصیات بپردازیم. اما می توان گفت بهره بردن از یک داور برای حل اختلافات یکی از توصیه شده ترین روش ها می باشد.

وکیل پایه یک زن در تشریح داوری در دعاوی

 

داور کیست

در ماده های 454 تا 501 قانون آیین دادرسی مدنی باب هفتم در رابطه با داوری صحبت شده است . داور می تواند یک فرد حقیقی باشد یعنی طرفین قرارداد شخصی را به عنوان داور در میان خود انتخاب کرده و در قرارداد ذکر می کنند . همچنین داور می تواند حقوقی نیز باشد یعنی دو طرف قرارداد یک شرکت یا یک موسسه را به نوان داور انتخاب کرده و نام آن را به عنوان داور در قرارداد ذکر نمایند    .

 

انتخاب داور

وکیل شرق تهران می گوید ، نکته ی حائز اهمیتی که در راستای انتخاب داور وجود دارد این است که می توان داور را در هر مرحله از قرارداد انتخاب نمود ؛ یعنی می توان داور را در زمان انعقاد قرارداد یا در هنگام اجرای مفاد قرارداد و یا پس از طرح دعوی در مرجع قضایی انتخاب کرد .

 

داوری در قانون

در قوانین کشور مان از ابتدا داوری از اهمین ویژه ای برخوردار بوده است و همچنین در ماده ی 6 قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب که در سال 1373 به تصویب مجلس رسیده است ، نیز به آن اشاره شده است . البته در این قانون از اصطلاح قاضی تحکیم استفاده شده است که به معنای ” کسی است که رضایت دارد تا از جانب شخص یا اشخاص در دعوا یا دعاوی معین که او در آن دخالت دارد، داوری کند . ”

وکیل پایه یک زن در تشریح داوری در دعاوی

 

دعاوی غیر قابل ارجاع به داور

وکیل پایه یک تهران با استناد به ماده 478 قانون آیین دادرسی مدنی می گوید بعضی از دعاوی قابلیت ارجاع به داوری را ندارند . برای مثال می توان به قرارداد هایی از جمله نکاح و فسخ نکاح ، طلاق و دعاوی مربوط به ورشکستگی اشاره نمود که در آن ها نمی توان داور تعیین نمود .

 

داور مناسب چه کسی است

همانطور که گفته شد انتخاب داور برای تسریع در روند رسیدگی به شکایت و دعوی مطرح شده و همچنین کاهش هزینه های مربوط به آن می باشد ، بنابراین برای انتخاب داور می بایست کسی را در نظر گرفت که اطلاعات کافی را درباره ی داوری داشته باشد ؛ چراکه در صورت انتخاب فردی که شایستگی داوری ندارد ، هم هزینه ها افزایش می یابد و هم زمان زیادی صرف می شود .

بنابراین بهتر است در رابطه با انتخاب داور به درستی فکر کرده و شخصی را انتخاب کنید که دانش حقوقی داشته باشد و یا حقوقدان با تجربه باشد . البته می توانید از مراکز داوری سازمانی نیز استفاده نمایید .

 

شرایط ارجاع به داوری

طبق ماده ی 454 قانون آییین دادرسی مدنی ، در صورتی که نزاعی رخ دهد ، اگر افراد شرایط ذیل را داشته باشند می توانند منازعه را نزد داور ببرند :

1.     ” طرفین اهلیت اقامه دعوا را داشته باشند . “

2.     ” طرفین بر ارجاع امر به داوری تراضی کنند . “

 

چه کسانی صلاحیت داوری ندارند

با استناد به ماده ی 469 قانون آیین دادرسی مدنی ، داور می بایستی از صفات قاضی برخوردار باشد ، بنابراین افرادی که دارای شرایط زیر باشند نمی توانند به عنوان داور انتخاب شوند مگر آن که با رضایت طرفین انتخاب گردند .

  • کسانی که سنی کمتر از 25 سال تمام داشته باشند.
  • ” کسانی که در دعوی یا اختلاف ذی‌نفع باشند . “
  • ” کسانی که با یکی از اصحاب دعوی قرابت سببی یا نسبی تا درجه دوم از طبقه سوم داشته باشند . “
  • اشخاصی که خود شان یا همسر شان جزئی از وراث یکی از طرفین باشد .
  • افرادی که قیم یا کفیل یا وکیل یا مباشر امور یکی از اصحاب دعوی باشند یا یکی از اصحاب دعوی مباشر امور آنان باشد .
  • ” کسانی که با یکی از اصحاب دعوی یا با اشخاصی که قرابت نسبی یا سببی تا درجه دوم از طبقه سوم دارند ، در گذشته یا حال دادرسی کیفری داشته باشند . “
  • ” کسانی که خود یا همسرانشان یا یکی از اقربای سببی یا نسبی تا درجه دوم از طبقه سوم او با یکی از اصحاب دعوی ( اختلاف ) یا زوجه یا یکی از اقربای نسبی یا سببی تا درجه دوم از طبقه سوم او دادرسی مدنی دارند . “
  • کارمندان دولت زمانی که در حوزه مأموریت شان باشند .

 

افراد زیر را به هیچ وجه حتی در صورت رضایت طرفین نمی توان به داوری انتخاب کرد :

1.     کسانی که از اهلیت قانونی ( محجورین اعم از صغیر ، مجنون ، سفیه  و ورشکسته ) برخوردار نیستند  .

2.     افرادی که به موجب حکم قطعی دادگاه از داوری محروم شده باشند  .

3.     کسانی که بر اثر حکم قطعی دادگاه امکان انجام دادرسی ا آن ها منع گردیده باشد .